Pozycjonowanie stron
Najogólniej rzecz ujmując pozycjonowanie stron polega na tym, aby Twoja strona internetowa w wynikach jakie podaje wyszukiwarka internetowa dla określonych słów była jak najwyżej.
Kiedyś, prowadząc zwłaszcza mały biznes, marketing prowadziło się głównie poprzez ulotki, plakaty, banery na płotach, bilbordy, albo reklamę w lokalnej prasie. Dziś to zdecydowanie za mało – wszystko przenosi się do Internetu. Ludzie coraz rzadziej czytają drukowane tytuły prasowe, a coraz częściej szukają interesujących ich towarów i usług przez Internet, a szczególnie przy pomocy wyszukiwarki Google (według serwisu Statcounter, w kwietniu 2019, miała ponad 92% udziału w rynku wyszukiwarek na całym świecie).
Wraz z rozwojem technologicznym wykształciła się nowa forma marketingu – marketing internetowy, którego jednym z elementów jest właśnie pozycjonowanie.
Po wpisaniu w wyszukiwarce Google dowolnej frazy, np. „serwis komputerowy” w wynikach otrzymamy mapę z najbliższymi firmami oferującymi szukaną usługę, a także kilka wpisów opatrzonych znaczkiem „REKLAMA” (tzw. linki sponsorowane). Zaś nieco niżej, będzie 10 propozycji stron (tzw. naturalne/organiczne wyniki wyszukiwania), które wyszukiwarka uznała za najbardziej odpowiadające naszemu zapytaniu. Pod spodem, często ponownie są linki z opisem „Reklama”. Na samym dole strony są odnośniki do kolejnych dziesięciu podstron, na które możemy przejść, jeśli w proponowanych wynikach na pierwszej stronie nie znaleźliśmy tego co nas interesuje.
Obecność Twojej strony wśród 10 pierwszych propozycji TOP 10 Google, a zwłaszcza ulokowanie jej na pozycjach 1-3, jest najbardziej pożądanym efektem. Każdy chce być pierwszy i wyprzedzić konkurencję, ponieważ to z reguły oznacza większy ruch na stronie, co przeważnie przekłada się na większą liczbę klientów i większe zyski.
Brzmi pięknie i prosto, prawda? Niesie za sobą także mnóstwo korzyści: budowa wizerunku firmy i marki, zyskanie przewagi nad konkurencją, olbrzymia liczba potencjalnych klientów, dotarcie do idealnej grupy docelowej itd. Tylko jak to zrobić?
Najprościej zlecić to wyspecjalizowanej firmie, ale trzeba przy tym zdawać sobie sprawę z trzech istotnych spraw:
- Pozycjonowanie to inwestycja. Nie jest to jednorazowa usługa, tylko działanie długofalowe, którego efekty nie będą widoczne z dnia na dzień.
- Cena pozycjonowania jest uzależniona od indywidualnego przypadku, jednak z uwagi na to że jest to proces ciągły i czasochłonny oraz wymaga specjalistycznej wiedzy i narzędzi, należy być gotowym na kwoty od 1500 zł netto miesięcznie, a niższe oferty traktować z dystansem.
- Mieć pojęcie czym jest pozycjonowanie (o czym poniżej).
Pozycjonowanie jest pojęciem bardzo szerokim i potocznie nazywa się je SEO (z ang. search engine optimization - optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych). Pojęcia te nie są jednak równoważne, ponieważ tak naprawdę SEO, to głównie optymalizacja treści na stronie, a także optymalizacja struktury i kodu strony pod kątem wyszukiwarki. Na pozycjonowanie zaś składa się także szereg innych czynności prócz SEO, jak: content marketing, link building, analityka internetowa.
W dużym uproszczeniu pozycjonowanie będzie przebiegało w kilku krokach:
- Dopasowywanie słów kluczowych - to kluczowy element aby opracować strategię pozycjonowania
- Audyt i optymalizacja strony www - przegląd witryny pod kątem jej struktury, profilu linków, a także kodu, celem poprawy szeregu elementów, np. nagłówków, meta tagów, treści, linkowania wewnętrznego, adresów URL i wielu innych
- Pozycjonowanie: marketing treści + link building + działania analityczne
- Marketing treści (z ang. content marketing) czyli opracowanie strategii tworzenia wartościowej treści (contentu) oraz jego promocji w celu pozyskania potencjalnych klientów. Może to być zarówno tekst, obrazy, infografiki, filmy itd.
- Link Building - pozyskanie wartościowych odnośników na innych stronach kierujących do pozycjonowanej witryny
- Analizowanie ruchu na stronie oraz raportowanie właścicielowi witryny